Matkabudjetti / Travel budget

Matkabudjetti julkaistiin 9.6.2012. Vertailua toteutuneisiin kustannuksiin on myös kommenttien vastauksissa. /// The travel budget was published 6/09/2012. See English summary in the end of the page.

Päivitetty 31.1.2014 / Updated 1/31/2014


Matkabudjetin ensimmäinen versio laadittiin loppukesällä 2011, ja sitä täsmennettiin suunnitelmien edetessä. Budjettiin vaikutti euron kurssin heikentyminen suhteessa dollariin vuoden 2012 aikana: yhdellä eurolla sai keväällä 2012 enimmillään yli 1,34 dollaria ja vähimmillään vain reilu 1,23 dollaria (valuutanvaihtotoimistojen kurssin ollessa tätäkin huonompi). Tämä tuntuu äkkiseltään pieneltä erolta, mutta matkan kokonaisbudjetissa kahdelle hengelle se on tuntuva, yhteensä lähes 1 500 dollarin ero!

Tällä sivulla esittelemme matkan välttämättömien kustannusten budjetin. Se ei sisällä henkilökohtaisia ostoksia. Budjetti ei sisällä myöskään mm. matkaopaskirjoja, tiekarttaa, rinkkoja ja henkilökohtaisia matkatarvikkeita. Budjetti on muodossa kustannukset/henkilö. Matkabudjetti on laadittu niin, että euron kurssi on 1,24 dollaria. Toivoimme euron vahvistuvan suhteessa dollariin syksyyn mennessä, vaikka vuoden 2012 Euroopan taloustilanteessa se suhteellisen epätodennäköistä olikin. Yhdellä eurolla sai lopulta 1,26-1,31 dollaria matkamme aikana. Käteismaksuissa kurssi oli tätä huonompi nostopalkkioiden vuoksi.

Vinkkejä road tripin matkabudjetin suunnitteluun löydät 31.1.2014 julkaistusta blogipäivityksestä.

Matkabudjettimme piti hyvin. Vähemmälläkin olisi pärjännyt esimerkiksi yöpymällä leirintäalueilla vielä enemmän tai karsimalla maksullisista tekemisistä, mutta halusimme nauttia ainutkertaisesta lomastamme sen minkä pystyimme. Toisaalta esimerkiksi yöpymisiin olisi helposti mennyt kaksinkertainen määrä rahaa, ellemme olisi yöpyneet lähes puolta öistä leirintäalueella teltassa tai autossa.



-------

The first draft of the travel budget was made during the end of the summer 2011 and as planning has gone further, the budget were made more exact. The changes in the exchange rate have affected the budget. During spring 2012 one euro was between 1,23 and 1,34 dollars. At first it looks like it's a small difference, but in the total sum for two persons it's almost 1 500 dollars!

The budget was made of the essential costs of the road trip. The budget does not include personal purchases. The budget does not include either travel guide books, road atlas, backpacks or personal travel items. The costs are mentioned per person. The travel budget has been made with the exchange rate of 1,24 dollars. We hoped euro would be stronger in comparison to dollar by autumn, although during the economic situation in the Europe in 2012 it was quite unlikely. One euro was eventually 1,26-1,31 dollars during our trip. When we paid in cash the rate was worse because of withdrawal fees.

We stayed in our budget. We could have also used less money (for example more camping or less activities with a price tag), but we wanted to enjoy from our one-time holiday as much as we could.

9 kommenttia:

  1. menikö paljon yli/ali tuon budjetin loppuviimein?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kysymästä, lopullista laskelmaa emme ole vielä tehneet (kerromme kyllä siitä myöhemmin täällä blogissakin), mutta seurasimme rahankäyttöä läpi reissun ja sillä perusteella uskallamme sanoa, että pysyimme budjetissa aika hyvin. Asiaa helpotti se, että eurolla sai luottokorttia käyttäessä koko matkan ajan jonkin verran enemmän kuin ennen lähtöä ennakoimme, kurssin ollessa 1,26 - 1,31 dollaria. Käteisostoksissa kurssi oli tietysti huonompi nostomaksujen vuoksi (luottokorttiyhtiön ottaman maksun lisäksi osa amerikkalaisista automaattien tarjoajista velottaa $3-5 tai prosenttiperustaisen summan/nosto). Matkan varrella teimme tietoisen valinnan kasvattaa päiväbudjettia jonkin verran - 20 dollarillakin olisi pärjännyt, mutta loma on loma ja halusimme siitä nauttia. Hotelliöitä vietimme suunniteltua paremmassa majoituksessa lähinnä ötökkäongelmien vuoksi, ja loppureissusta majoituimme hotellissa hirmumyrskyn vuoksi, joten kamalan tiukille reissubudjettia ei tietysti kannata vetää, kun voi tulla kaikenlaisia yllättäviä käänteitä! Henkilökohtaisia ostoksiahan tämä budjetti ei sisällä, mutta käytännössä voimme sanoa, että sään salliessa telttailun, tällä vaihtokurssilla, kahden kuukauden unohtumaton jenkkiroadtrip kahdestaan on toteutettavissa tällä tai jopa muutama sata euroa pienemmälläkin budjetilla henkilöä kohti. Suunnitteletko itse samantyyppistä reissua?

      Poista
  2. Mites toi USA-liite ajokortissa? Onko tarpeellinen, koska suomalaisen ajokortinhan pitäisi USA:ssa on laillinen. Ja kuinka suuren osan ajasta nukuitte teltassa miettien tuota majoituksen kokonaishintaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Joonas,

      Matkallamme ei lopulta ollut käyttöä USA-liitteelle. Kun etsimme asiasta tietoa ennen matkaa, joillakin nettisivuilla kerrottiin, että USA-liitteestä voisivat olla kiinnostuneita esim. autovuokraamo ja poliisi. Mielestämme USA-liite ei ollut liian suuri "varmuuden vuoksi" -hankinta, vaikkei meidän matkallamme sille ollutkaan todellista tarvetta (tarvettahan olisi voinut tulla heti, jos olisimme esim. joutuneet osallisiksi johonkin pieneenkin kolariin). Hertzin asiakaspalvelusta saadun tiedon mukaan ainoa osavaltio, jossa edellytetään kansainvälistä ajokorttia, on Georgia, eikä Georgian kautta ajaminen sisältynyt reittisuunnitelmaamme, joten emme edes harkinneet USA-liitettä kalliimman kv-ajokortin hankkimista.

      Nukuimme leirintäalueilla yhteensä 27 yötä ja lisäksi pari yötä Walmartin parkkipaikalla ja tien varressa, eli puolet öistä olivat kustannuksiltaan huomattavasti edullisempia. Telttapaikan hinta vaihteli Koa Value Kardilla saadun 10 % alennuksen jälkeen 20 dollarista 35 dollariin, tosin välttelimme tarkoituksella niitä leirintäalueita, joilla telttapaikka olisi ollut 45-50 dollarin luokkaa. Leirintäalueyöpymisille tuli tietenkin lisähintaa teltan ($69) sekä makuupussien ja makuualustojen ostamisesta – yhteensä näihin meni noin $450, eli meidän tapauksessamme leirintäalueöille hintaa tuli lisää noin 15 dollaria/yö. Koa Value Kard ($24) maksoi itsensä takaisin maksuttomana leirintäalueyönä.

      Toimme mukanamme Suomeen makuupussit sekä laadukkaan makuualustan, joten jotain jäi jäljellekin. Makuualustoja piti ostaa yhteensä kolme, koska ensimmäinen edullinen meni rikki kesken matkan, joten olisi kannattanut ostaa saman tien kaksi noin 90-100 dollarin alustaa. Teltta olisi ollut reissun lopussa täysin käyttökelpoinen, muttei mahtunut enää mukaan. Makuupussia valitessa kannattaa ottaa huomioon, että toisin kuin Suomessa, lämpötilavaihtelu päivä-yö oli paljon isompaa. Meillä oli 20 Fahrenheitin makuupussit ja tuohon aikaan vuodesta niiden kanssa oli kylmä Yellowstonessa ja Yellowstonen lähistöllä sekä loppureissusta Blue Ridge Parkwayn varrella.

      Sisätilamajoitusta etsiessä kannattaa ottaa huomioon, minne saa auton, koska isoissa kaupungeissa pysäköinnistä saa maksaa lähes yhtä paljon kuin yöpymisestä/hlö. Esimerkiksi Bostonissa paikka pysäköintihallissa maksoi $30/yö, Los Angelesissa vastaavaa kustannusta ei puolestaan tullut lainkaan, koska majoituimme kauempana sijainneessa Best Westernissä, jossa pysäköinti sisältyi huonehintaan. Mielestämme keskustayöpymisistä oli hyötyä pysäköintikustannuksista huolimatta niissä kaupungeissa, joissa liikuimme julkisilla (Boston, Chicago, San Francisco).

      Kallein majoituksemme kahden hengen huoneessa maksoi reilut $150 ja edullisin yö oli $66/2hh. Kolmen hengen majoitukset kustansivat suhteessa suunnilleen saman. Ero neljän hengen huoneen ja kahden hengen huoneen välillä on yleensä aika pieni, joten majoituskustannukset tippuvat nopeasti ja majoituksen tasoa saa samalla ylöspäin, jos seurueessa on kolme tai neljä.

      Esimerkiksi Las Vegasissa hotelliöiden hinnat Stripillä jopa tuplaantuvat viikonlopuksi (muissa kaupungeissa hintavaihtelu ei tosin ole näin suurta), joten silläkin on tietenkin merkitystä, milloin yöpymisen tarvitsee. Suurkaupungeissa kelvolliseen majoitukseen (hostelli tai sen tapainen ilman omaa kylpyhuonetta) menee helposti 45-65 dollaria/yö/hlö plus pysäköinti, kun pienellä paikkakunnalla tuolla hinnalla pääsee jo mukavaan hotelliin. Kokemuksemme perustuu syys-lokakuun hintoihin, kausivaihtelu hinnoissa on aika suurta.

      Majoittuessa hyödynsimme aina Autoliiton jäsenkortin kautta tulevaa AAA-alennusta (Show your card), jolla säästi yleensä 10 %, ja joka siis maksoi itsensä nopeasti takaisin (Autoliiton vuoden jäsenyys oli 54 euroa).

      Täydennämme talven aikana Majoitus-alasivun tietoja, jotain tiivistelmää siellä jo onkin.

      Poista
  3. Moikka!

    Hertz-vuokraamossako ei teiltä kysytty tuota USA-liitettäkään?
    Ollaan tulevana syksynä lähdössä vähän pienimuotoisemmalle Road Tripille Kaliforniaan (San Francisco-LA-Vegas-La,yhteensä 9yötä) ja auto on vuokrattu Hertziltä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Johanna,

      Ainakin Newarkin Hertzissä riitti, kun me molemmat esitimme ajokorttimme. Asiaahan voisi vielä varmistaa Hertzin asiakaspalvelun kautta, jos Kaliforniassa on eri käytäntö?

      Poista
  4. Mitä budjetin kohta "Liput" varsinaisesti tarkoittaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kohta 'Liput' tarkoittaa pääsylippuja, automaksuja ja julkisen liikenteen matkalippuja sekä taksimatkoja. Halusimme siis pitää tämän kuluerän budjetissa erikseen, koska jos se olisi ollut yhdistettynä päiväbudjettiin, vaihtelu olisi ollut melkoista. Pysäköinti- ja tietullimaksut eivät sisälly tähän budjetin kohtaan!

      Lippujen osuus koko matkan budjetista tietysti vaihtelee suuresti sen mukaan, mitä matkalla aikoo tehdä. Takuulla matkaan kuin matkaan sisältyy lippukustannuksia, koska esimerkiksi lähes kaikissa luontokohteissa peritään automaksu (poikkeuksena Great Smoky Mountains National Park, jonne pääsee maksutta). Lippukustannuksia kannattaa suunnitella etukäteen, koska yksittäisistä, joskin upeista jutuista, voi tulla heti kymmenien tai jopa satojen dollareiden lovi lompakkoon.

      Ainoa paikka koko matkalla, jossa emme mielestämme saaneet rahoillemme vastinetta, oli Elviksen synnyinpaikka ($15/hlö tuntui suurelta summalta Gracelandin runsaudenpulan jälkeen suhteessa siihen, mitä sillä sai).

      Koska Sandy-myrsky muutti kokonaan viimeisen viikkomme suunnitelmat, mm. NFL-peli Philadelphiassa, New Yorkin nähtävyydet ja Broadway-musikaali jäivät käymättä, ja siksi lippukustannukset eivät kokonaisuudessaan lopulta olleet $1000/hlö, kuten olimme suunnitelleet niiden olevan. Enemmänkin olisimme saaneet helposti rahaa kulumaan (esimerkiksi Sky Jump Stratosphere Towerissa ($110-140/hlö) olisi ollut huikea elämys ja harkitsimme helikopterimatkaa Grand Canyonille (alkaen $350-500/hlö), mutta nämä jäivät odottamaan seuraavaa reissua). Toisaalta saimme sattumalta ilmaiset liput Major League Soccer -peliin, ja siinä säästyi $50/hlö (joka tuli kyllä käytettyä ostoksiin jo paikan päällä, samoin New Yorkin lippuihin varatut rahat löysivät käyttökohteensa viimeisistä outleteista;).

      Pääsyliput, esimerkkejä:
      - Circue du Soleil KÀ $110.05/hlö
      - Graceland VIP $70/hlö (tavallinen lippu taisi olla $36/hlö, mutta VIP-lippu kannatti mielestämme jonojen ja extranäyttelyn vuoksi)
      - Boston Red Soxin baseball-ottelu Fenway Parkissa $63/hlö
      - Paramount Pictures studiokierros $48/hlö
      - Alcatraz $28/hlö
      - Cleveland Rock & Roll Hall Of Fame $18/hlö
      - useita kohteita, jossa pääsylippu maksoi $4-$16/hlö
      - drive-in -elokuvat $7/hlö, $6/hlö

      Vinkkejä:
      - Amerikkalaiset rakastavat alennuskuponkeja. Esimerkiksi Las Vegasissa saimme -25% alennuksen Stratosphere Towerin pääsylipuista kupongilla.
      - Jos on hankkinut Autoliiton jäsenkortin, sitä kannattaa näyttää jokaisella tiskillä, koska sillä saa n. 10-15 prosentin alennuksen useista pääsylipuista.
      - Kaupunkien tärkeimpiin nähtävyyksiin on usein saatavilla edullisempia lippuja hostellilta tai hotellilta (esimerkiksi Chicagon Willis Tower ent. Sears Tower).
      - Showlippujen hintoja kannattaa vertailla sekä tiskeillä että internetissä, ja kannattaa ottaa huomioon, että lippuhintaan voidaan lisätä reilu toimistomaksu (jopa yli $20/lippu).
      - Alcatrazin liput kannattaa ehdottomasti hankkia vähintään viikko etukäteen internetistä low seasoninakin (jos haluaa iltakierrokselle, mahdollisesti viikkoja etukäteen: me yritimme kuukautta ennen, eikä lippuja enää ollut). Jos Alcatraziin lähtee päivällä, kannattaa valita päivän ensimmäinen lautta.

      Automaksut, esimerkkejä:
      - Grand Teton & Yellowstone $25/auto (7 Day Permit for vehicle)
      - Grand Canyon $25/auto
      - Death Valley, Yosemite $20/auto/kansallispuisto
      - Point Lobos $10/auto
      - Scotts Bluff $5/auto

      Vinkkejä:
      - Kansallispuistoihin voi ostaa Annual Passin kolmelle aikuiselle hintaan $80. Me kuulimme kausilipusta vasta kolmannessa tai neljännessä kansallispuistossa, joten se jäi siksi ostamatta.
      - Kansallispuistoissa ja kansallisilla muistomerkeillä vieraillessa voi kerätä leimoja ja tarroja National Park Passportiin, joka on mahtava muisto reissusta. Se kannattaakin ostaa jo heti ensimmäisestä National Parkista tai National Monumentilta.

      (jatkuu...)

      Poista
    2. Julkinen liikenne ja taksimatkat, esimerkkejä:
      - Boston 1 Day $11/hlö
      - San Francisco 1 Day Visitor Passport $14 (inc. Cable Cars)
      - Las Vegas Monorail 1 Day $12/hlö
      - Taksimatkoja Bostonissa ja Chicagossa tippeineen $10, $11, $12
      - Pitkä taksimatka Memphisissä Beale Streetiltä Marlowe's BBQ-ravintolaan Gracelandin lähettyville $25

      Vinkkejä:
      - Riippui kaupungista, kannattiko käyttää autoa vai julkista liikennettä. Etenkin San Franciscossa, mutta myös Bostonissa ja Chicagossa valinta oli selvä, samoin Las Vegasissa. Los Angelesissa auto oli kätevämpi, joskin julkisen liikenteen yhteyksiäkin on siellä tarjolla ja ne toimivat suht hyvin (Liisan matka 2008). Memphisissä käytimme sekä autoa, maksutonta yhteyttä että taksia. Kaikissa muissa kaupungeissa liikuimme autolla.
      - Julkisen liikenteen päivälippujen ostaminen kannatti, koska päivän aikana tuli tehtyä useampia matkoja ja usein päivälippu tarkoitti 24 tunnin lippua, esimerkiksi Las Vegasissa teimme siis matkoja iltapäivällä, yöllä ja seuraavana päivänä.
      - San Franciscossa yksittäinen Cable Car -matka maksaa $6!
      - San Franciscossa on erikseen BART (Bay Area Rapid Transit) ja SFMTA/Muni (San Francisco Municipal Transportation Agency), ja Cable Carit kuuluvat jälkimmäiseen. BART ulottuu lentokentälle asti, Muni on keskustaliikkujan valinta.
      - Memphisissä on maksuton bussikuljetus Sun Studion ja Gracelandin välille sekä muutaman dollarin kuljetuksia mm. Beale Streetin ja Gracelandin välille.
      - Marlowe's BBQ-ravintolalla Memphisissä oli maksuton vaaleanpunainen limusiinipalvelu (toki tippiä kuului ja halusi jättää).

      Poista