9/16/2012

Suuri, suurempi, Chicago

Päivä 9 / 11.9.2012 / Middlebury, IN - South Bend, IN - Chicago, IL

Kolmas telttayö ja neljäs KOA-leirintäalueella vietetty yö oli tiistaiaamuun herätessämme takana. Muurahaiset tallustelivat teltan päällä, mutteivät onneksi sisällä. Tämä taisi olla aamu, jolloin matkaan lähtiessämme poimin myös muurahaisen kaulaltani luonnon helmassa tekemämme matkatavaroiden järjestelyn jälkeen, edessä kun oli jälleen suurkaupunki. Mutta mehän olimme luonnon vieraana, ja se on eri asia kuin jos olisimme olleet sisätiloissa ja olisin siellä kohdannut vaikkapa saman muurahaisen.

Telttapaikka oli edellistä yötä parempi siltä osin, että se oli nurmikentällä, mutta valitettavasti juuri valtatien vieressä, ja heräsinkin useita kertoja liikenteen ääniin. Ennen kaikkea tie tuntui olevan yöllä rekkojen suosiossa. Leirintäalue Elkhart Co. / Middlebury Exit KOA oli muutenkin tähän mennessä vierailemistamme leirintäalueista huonoin mm. kylpyhuoneiden epäviihtyisyyden vuoksi. Käsienpesualtaaseenkin tuli vain ruskeaa vettä. Siksi ihmettelimmekin, miksi leirintäalue oli saanut KOA-ketjun President's Award -palkinnon vuonna 2010. Henkilökunta oli kyllä ystävällistä ja avuliasta, mutta tässä tapauksessa se ei tilannetta pelastanut.

Lähdimme ajamaan Middleburystä pienempiä teitä pitkin kohti South Bendiä, jonne menimme vain autohuollon takia. Auton "Maintenance required" -merkkivalo oli jo ennen Clevelandia välkkynyt autoa käynnistäessä ja muutama sata mailia myöhemmin mennyt päälle pysyvästi, joten halusimme hoitaa asian välittömästi pois alta. Soittaessani edellisenä päivänä Hertzin palvelunumeroon olimme saaneet tietää, että voisimme viedä auton mihin tahansa Firestone-liikkeeseen, ja että Hertzillä ja heillä on maanlaajuinen sopimus, joten lasku menisi suoraan Hertzille. Tämä toimi oikein hyvin ja nopeasti, ja kohdallemme osui jälleen loistava asiakaspalvelun ammattilainen. Olemmekin kohdanneet matkamme aikana lähinnä kahta tyyppiä asiakaspalvelussa työskenteleviä henkilöitä: a) työhönsä ja mahdollisesti myös elämäänsä kyllästyneitä, joita ei mikään voisi vähempää kiinnostaa ja b) avuliaita, ystävällisiä ja mukavia.

Oli 9/11 -iskujen vuosipäivä, ja se näkyi reittimme varrella puolitankoon laskettuina lippuina ja "We'll never forget" / "Emme koskaan unohda" -kyltteinä ja tauluina. Valitettavasti ne kaikki vilahtivat ohi ennen kuin ehdin ottaa kuvan.

Tietulleja oli runsaasti sekä Chicagoon tullessa että sieltä pari päivää myöhemmin lähdettäessä.

South Bendistä matkaa Chicagoon piti olla pari tuntia, mutta ajaessa meni pidempään, koska saavuimme Chicagoon juuri iltapäiväruuhkan aikaan. Navigaattori ehdotteli uutta reittiä parikin kertaa, ja lopulta ajoimme aivan ydinkeskustan halki. Minulle se tietenkin oli kuin kiertoajelu, mutta Rikulle se saattoi olla vähän stressaavampaa! Etenkin kun maan tapa näyttää olevan, että mitä ahtaampi väli, tietysti siihen pitää tunkea, ja tottakai ilman vilkkua. Onneksi olemme toistaiseksi selvinneet kolhuitta.

Yövyimme seuraavat kaksi yötä hostellissa, Chicago Getaway Hostel, joka todella on ansainnut saamansa kehut TripAdvisorissa. Hyvä hostelli on aina parempi kuin huono hotelli. Meillä oli oma huone ja jaettu kylpyhuone - versio, johon molemmat olemme tottuneet ja joka sopii oikein hyvin, kun saa omaa yksityisyyttä, muttei tarvitse maksaa lisää kylpyhuoneesta. Hostellin takapihalla oli parkkipaikka, johon saimme automme hintaan $25/vuorokausi. Hostellilla oli tarjolla myös aamiainen, joka kuului huonehintaan, samoin wifi, kuten kaikissa aiemmissakin majapaikoissa.

Illalla kävimme Ocean's Eleven -elokuvan kuvauspaikkana käytetyssä Emmit's-pubissa. Sitä ennen olimme ajatelleet mennä ostoksille keskikaupungille, mutta yllätykseksemme suuri osa kaupoista oli jo mennyt seitsemän tai kahdeksan aikaan kiinni, kun aiemmilla paikkakunnilla liikkeet olivat olleet yleensä avoinna yhdeksään tai kymmeneen. Eniten taisin iloita Chicagon metrolla matkustamisesta, koska se oli juuri sellainen kuin yhdessä suosikkielokuvistani eli Takaa-ajetussa (The Fugitive) :)

Päivä 10 / 12.9.2012 / Chicago, IL

Chicago-päivän ensimmäinen juttu oli mennä Michigan-järven rannalle. Lämmintä oli Celsius-asteina noin 30, joten olisi voinut mennä vaikka uimaan. (Aurinkovoidettakin olisi kannattanut laittaa muuallekin kuin poskipäihin ja nenänpäähän.) Rannan hiekka oli pehmeää ja olikin hassua, että pilvenpiirtäjät olivat aivan vieressä.

Chicago on iso paikka, ja kävelymatkaa kertyi enemmän kuin aiempina päivinä, koska kävelimme myöhemmin iltapäivällä myös Navy Pieristä Millennium Parkiin. Navy Pier oli aika muovinen, mutta meillä oli silti siellä tosi hauskaa :) Otimme itsestämme etsintäkuulutuskuvat valokuvakopissa ja kävimmepä pienessä maailmanpyörässäkin, kun Riku sai sinne ilmaisen lipun Ben & Jerry's -jonossa ollessaan (kyseisen naisen äiti ei uskaltanutkaan maailmanpyörään) - kaksi kertaa kuusi taalaa olisi ollut kyllä liian kova hinta, etenkin, kun olimme vielä menossa auringonlaskun aikaan katsomaan Chicagoa aika paljon korkeammalta, Willis Towerista.

Millennium Parkin yksi pääjutuista on "pilviportti", Cloud Gate (jota muuten käytettiin myös elokuvan Source Code kuvauksissa).

Toiseen Millennium-puiston pääkohteeseen eli suihkulähteelle (joka puolestaan on tuttu sarjan Pulmuset tunnareista) emme tämän yhden päivän aikana ehtineet, mutta näimme sen ja koko suuren kaupungin siis nimensä muuttaneesta, Empire State Buildingiakin korkeammasta, Willis Towerista (ent. Sears Tower). Riku kertoi, että torniin oli tullut hänen edellisen käyntinsä 2008 jälkeen uutena juttuna "Ledge" eli lännen puolella ikkunat ovatkin ulompana, ja ulokkeissa on lasilattia. Ensin emmin lasilaatikkoon menemistä, mutta uskalsin kuitenkin lopulta.

Vietimme illan hostellilla, koska keskiviikkona edessä oli pitkä ajopäivä.

Päivä 11 / 13.9.2012 / Chicago, IL - Aurora, IL - Winterset, IA

Näimme ensimmäiset pilvet Chicagossa vasta kun olimme lähdössä kaupungista. Koko toisen lomaviikon ajan sää onkin ollut kyllä oikein hyvä - ellen väärin muista, ainoa sadekuuro osui juuri tälle torstaille ja silloinkin vasta, kun lähdimme ajamaan outleteilta kohti Iowaa. Vaikka välillä - kuten juuri torstaina - oli pilvistä, on ollut lämmintä.

Ensin siis ajoimme hostellilta matkan varrelle osuneeseen REI-ulkoilu- ja urheiluvälineliikkeeseen, josta Riku poistui isomman ostoskassin kanssa kuin minä (ja tällöin Riku kantoi vain omia ostoksiaan;) - valitettavasti tästä ei ole valokuvia todistusaineistoksi. Riku siis löysi mieleisensä vaelluskengät ja -housut sekä pinon kaikkea muuta, ja kun myyjät kovasti kauppasivat -10% alennuksen tuovaa jäsenyyttä, laskimme, että jäsenyys kustantaisi itsensä jo nyt 1. ostokerralla. Vasta lähdettyämme eteenpäin huomasimme autossa, ettei alennusta saanutkaan 1. ostoskerralla! Typerää.

Ajoimme Auroraan Chicago Premium Outlets -ostoskylään, koska en ollut edelleenkään löytänyt sopivaa laukkua. Käynti DKNY:n liikkeessä muutti asian, ja $229:n hintalapulla varustetulle laukulle jäi lopulta hintaa $64+verot :o Aidon, mutta kukkarolle sopivan merkkitavaran ystävien kannattaa siis pysähtyä matkan varrelle osuvaan Premium Outlets -ostoskylään (tai useampaan;).

Iltapäivä oli jo pitkällä, kun lähdimme ajamaan kohti Iowan osavaltiota. Kesken matkan päätimmekin mennä Adelissa sijaitsevan KOA-leirintäalueen sijaan suoraan Wintersetiin ja yöpyä Super8-motellissa kaksi yötä suunnitellun ja aiemmin varatun yhden yön sijaan sen pelossa, että KOA ei olisikaan ollut hyvä valmistautumiseen Madison County ja Winterset -päivään, joka kuitenkin on ykköskohokohtani koko reissulla. Soitto motelliin, ja motellinomistaja Bill järjesti meille huoneen jo täksi yöksi. Matkalla ihastelimme auringonlaskun upeita värejä. Niin syvää punaista ei kumpikaan meistä ollut nähnyt taivaalla tätä ennen.

Päivä Madison Countyn katetuilla puusilloilla onkin sitten ihan oma tarinansa, joten sitä saatte vielä jonkin aikaa odottaa :) Olisi muuten mukava tietää, minkähän verran mukanamme on virtuaalimatkaajia näin matkan toisella viikolla - jos vaikka anonyymisti kommentoisitte jotain (vaikka vain että "täällä ollaan" ellei muuta), olisi tosi kiva :)
-Liisa

- Posted using BlogPress from my iPad

1. "Huomaa minut!" Juu, täällähän ollaan -A

2. Lueskelen säännöllisesti. T:Laura :)

3. Tulevaa kolmen kuukauden reissua suunnitellessa lueskelemme teidän kokemuksianne näin vähän viiveellä.;-) T:Karelian kaupoi & kauköörl

1. Mukava kuulla! Oletteko lähdössä kolmeksi kuukaudeksi Yhdysvaltoihin, vai muuallekin, vai kokonaan jonnekin muualle? Milloin? Ainakin itse huomasimme, että viiden yön stoppi matkan keskivaiheilla tuli todella tarpeeseen, vaikka nautimmekin matkanteosta läpi reissun :)

4. Juu, minäkin luen täällä matkakertomustanne viiveellä :) Aivan loistava blogi ja kiitos niin paljon, olen tämän kautta saanut vahvistuksen monille asioille, joita minulla on ollut road trip -suunnitelmiemme kanssa! Oma matkamme (kolmen lapsuudenystävän porukka) olisi tarkoitus toteuttaa kylläkin vasta syksyllä 2014, mutta olemme hyvissä ajoin matkavalmistelujen ja -suunnitelmien kanssa :) Suunnitelmamme on ollut hyvin pitkälti samanlainen, kuin millaisen matkan te olette tehneet, mutta "päinvastaisessa" järjestyksessä, eli ensin itärannikkoa etelään, aina Floridan Key Westiin asti, eteläisten osavaltioiden kautta San Diegoon serkkuni luokse, länsirannikkoa Seattleen ja sieltä takaisin pohjoista ja "keskiosan" osavaltioita viistoten aina Mainen kautta takaisin New Yorkiin.

1. Hei Erika, olen koko ajan luullut, että tämä oli edellisen kirjoittajan vastaus meille, mutta nyt tajusin, että oletkin mahdollisesti eri henkilö! Kiitos siis positiivisesta palautteesta, toivottavasti kiitokset tavoittavat sinut! Jos pidätte ensi vuoden syksyllä blogia, sitä olisi mukava lukea :) Suunnitelma kuulostaa upealta.