Matkasuunnitelmia / Planning the trip

Tätä alasivua ei ole päivitetty matkalle lähtömme jälkeen. Lue matkastamme etusivun (Matkatarina) blogipäivityksistä ja Yhteenvedosta, ja luo silmäys matkaamme Kuvagalleriassa. /// English summary is in the end of this page. This page has not been updated after departure. You can read about the trip from the blog posts (see front page: Travel Story) and from the Summary. You also find a photo collection from the Photo gallery.


Ajatus

Oli heinä-elokuu 2011, kun aloimme ensimmäistä kertaa kunnolla keskustella, että olisipa mahtavaa tehdä road trip rannikolta rannikolle Yhdysvalloissa. Joskus aiemminkin tämä oli ajatuksena tai unelmana mainittu joissakin keskusteluissa, ja ylipäätään molempien mielessä tämänkaltainen reissu oli ollut jo ennen kuin tapasimme tammikuussa 2010. Vielä pidempään suunnitelmissa (tai ainakin päiväunelmissa) on Liisalla ollut matka maailman ympäri 80 päivässä, mutta Road Trip US toteutuu ensin useammastakin syystä, eikä niistä vähäisin ole Liisan ötökkäkammo.

Emme koe olevamme Yhdysvallat-faneja, mutta on kiistämätöntä, että siellä on niin paljon mielenkiintoista nähtävää, että se todellakin on matkan (tai muutaman) arvoista. Liisan tietokoneella on päiväyksellä 31.1.2009 tiedosto, jossa on muutamalla sanalla suunniteltu pitkää matkaa Yhdysvaltoihin sisältäen käynnin katsomassa hiljaiset sillat Wintersetissä, Iowassa. Muut kyseisessä dokumentissa mainitut kohteet ovat New York, Los Angeles ja Florida, joten Madison Countyn katetut puusillat ovat kiistämättä yksi Liisan etukäteen eniten (ja Rikun vähiten;) odottamista kohokohdista tulevalla matkalla. Tällä kerralla Florida jää(nee) kuitenkin vielä näkemättä, maileja kun tulee muutenkin aivan tarpeeksi! Alettuamme keskustella matkasta alkoi käyntikohteiden lista karttua vauhdilla: länsirannikko, Yellowstone, Grand Canyon, Graceland, ...

Aktiivisen internetselailun jälkeen alkoi näyttää siltä, ettemme tulisi tyytymään matkaan rannikolta rannikolle, vaan aikoisimme myös palata autolla takaisin. Tähän vaikutti kiinnostavien kohteiden määrä ja sijainti sekä se, kuinka paljon pelkkä yhdensuuntainen autonvuokraus maksaa lisää (useita satoja dollareita). Samahan tuo on käyttää nekin dollarit hyödyksi ja ajaa takaisin vuokrauspaikkaan ;) Ensimmäinen versio matkasuunnitelmasta, hyvin karkea sellainen, laadittiin elokuussa 2011. Tällöin todettiin, että unelmiemme road tripillä aikaa menisi tien päällä ainakin seitsemän-kahdeksan viikkoa, ellemme haluaisi pelkästään paahtaa tien päällä päivästä toiseen - eikä siihenkään mahtuisi läheskään kaikki, mitä Yhdysvalloissa olisi mukava nähdä.  Totesimme, että ensimmäinen mahdollinen ajankohta toteuttaa tällainen reissu olisi syksyllä 2012 sekä muun elämäntilanteen että matkan kustannusten kannalta.

Autokustannusten lisäksi muitakin alustavia laskelmia matkan kustannuksista tehtiin loppukesän 2011 aikana, ja matkabudjettia on täsmennetty jatkuvasti lähtöpäivän lähestyessä sekä kustannusten tarkentuessa että eurokriisin aiheuttaman valuuttakurssimuutoksen takia. Budjetin kasvamisesta huolimatta me molemmat pidämme tätä matkaa joka sentin arvoisena. Toki budjetin laatimiseen on sisältynyt runsaasti vertailua muiden tekemiin reissuihin sekä itse tehtyjen matkojen kustannuksiin (Liisan tietokone on tässä kohtaa ihan hyvä arkisto ;). Loppukesästä 2011 aloimme koota myös tarkempaa listaa mahdollisista käyntikohteista, ja listaa täydennettiin aina huomatessamme jotakin uutta kiinnostavaa esim. internetissä, jossakin televisio-ohjelmassa tai elokuvassa.

Syksyn ja talven 2011–2012 aikana ajatukset road tripin toteuttamisesta vahvistuivat, ja teimme päätöksen toteuttaa unelmiemme matkan – ei vain kuukauden tai vaikkapa kuuden viikon, vaan kahden kuukauden mittaisena sisältäen kahdeksan viikkoa tien päällä ja mahdollisesti loput päivät kahdesta kuukaudesta New Yorkissa. Samalla kyseiset yhdeksännen matkaviikon päivät ovat varapäiviä, mikäli matkanteko jostakin syystä jossakin kohtaa viivästyy. New Yorkissa käynti ei ole välttämätön, koska se on tuttu paikka jo entuudestaan - toki kiistämättä siellä nähtävää riittäisi tällekin reissulle. Vaikka matkalla on kestoa, emme silti pysty sisällyttämään tähän reissuun kaikkea haluamaamme. Alusta alkaen reitti on suunniteltu tärkeimmät vierailukohteet, tulevan matkan odotetut kohokohdat, reittiin sisällyttäen - ja niistäkin on jouduttu tietenkin karsimaan. Esimerkiksi Florida ja ylipäätään aivan etelässä, "keskellä" ja pohjoisessa olevat osavaltiot on jouduttu jättämään käytännön syistä joko kokonaan pois suunnitelmista tai niin, että ajamme vain esim. Texasin pohjoisosassa. Eniten näistä ehkä kirpaisee se, ettemme pääse käymään Archesin kansallispuistossa Utahissa. "Kaikkea ei saa, mitä haluaa" sanoi postin kassakin Liisan halutessa ostaa vain yhdenlaisia postimerkkejä aikanaan keväällä 2004 ylioppilasjuhlakutsuja postittaessaan, joten kaipa sama pätee myös tähän.

Pahinta matkakuumetta käytiin hellittämässä Singaporessa ja Indonesiassa kymmenen päivän ajan helmikuun alussa. Tämä tietenkin tarkoitti lisää aktiivista säästämistä reissua varten kevään ja kesän 2012 aikana, mutta oli kokemuksena jokaisen siihen käytetyn euron arvoinen. Kyseinen matka oli kuitenkin sen verran lyhyt ja luonteeltaan erilainen, ettei silloin ollut tarkoituskaan pitää blogia, vaan tapahtumat on kirjattu käsin kirjoitettuun matkapäiväkirjaan. Käsin kirjoitettua matkapäiväkirjaa on tarkoitus pitää jossakin määrin myös tällä matkalla, mutta sen merkitys on ehkä hieman erilainen tällä kerralla.

Liisan sairastuttua heinäkuussa ja saatuamme elokuussa tietää, että kyseessä on kaularangan välilevyn pullistuma, olemme toki tulleet mietteliäiksi kauan odotetun matkan suhteen. Oireet ovat helpottaneet / helpottavat rasituksen jälkeen lepäämällä, mutta varsinaiseen paranemiseen voi lääkärin mukaan mennä kuukausia tai vuosia. Jos kyseessä olisi matka viikoksi tai pariksi jonnekin, olisi se varmaankin jo peruttu. Tämä road trip ei kuitenkaan ole mikä tahansa matka, vaan elämämme seikkailu, jonka uskomme vaikuttavan positiivisesti myös paranemiseen ja uskomme, että nauttia matkasta.

 

Lennot

Ensimmäisenä varsinaisena matkan valmistelutoimenpiteenä ostimme lennot maaliskuun 2012 lopulla. Aktiivisen, koko talven kestäneen, lentohintaseurannan tuloksena Blue1:n tarjoushinnat osoittautuivat parhaaksi tavaksi siirtyä aavan meren taa: 543 euroa/henkilö sisältäen matkat, verot, lentokenttämaksut ja internetpalvelumaksut oli budjettiimme sopiva hinta lennoista Helsinki-Vantaalta Newarkiin. Menomatkan lennämme Tukholman kautta ja palaamme Oslon kautta. Kaukana ovat ajat, jolloin New Yorkiin lensi huokeimmillaan jopa 399 euroa/henkilö suorilla lennoilla. Tätä kirjoittaessa kesäkuussa 2012 on myös hyviä lentotarjouksia esim. British Airwaysillä (jopa noin kymmenen euroa edullisemmin kuin kyseiset liput;), mutta olemme varsin tyytyväiset maaliskuun lopulla tekemäämme varaukseen.

Koska matkaan oli tuolloin lähes puoli vuotta aikaa, otimme lisäpalveluina matka- ja peruutusturvan, joka kustansi yhteensä 43,40 euroa/henkilö (ao. palvelut olisi saanut myös erillisinä). Blue1:n kauppaama matka- ja peruutusturva oli itse asiassa todella miellyttävä yllätys, ja laajuudessaan (mm. lippujen korvaaminen työttömyyden tai vuosiloman peruuntumisen takia) vaikutti todellakin muutaman kympin arvoiselta.

Olemme ottaneet selvää myös menolennoista pisteeseen A ja paluulennosta pisteestä B, koska muutama ystävämme harkitsi mukaanlähtöä esimerkiksi pariksi viikoksi. Tätä selvittelyä tehdessäni totesin, että esimerkiksi Kilroyn kautta saa todella hyviä hintoja lennoille, joilla paluu tapahtuu eri paikasta. Tämäkin vaihtoehto kannattaa ottaa huomioon matkaa Yhdysvaltoihin (tai minne tahansa) suunnitellessa.

Ellei ajaminen kiinnosta, myös multistop-matkan tekeminen voi olla hauska vaihtoehto (Liisa testasi sen tammi-helmikuussa 2008). Tuolloin lennot Helsinki-Los Angeles, Washington DC-New York ja New York-Helsinki koneenvaihtoineen (1 molemmilla pitkillä lennoilla, Air France, vaihto Pariisissa) Arean kautta maksoivat yhteensä 660 euroa kaikkine kuluineen ja halpalentoyhtiö Jet Bluen lennot Long Beach-Las Vegas ja Las-Vegas-Washington DC maksoivat yhteensä 163 dollaria kaikkine kuluineen. Kyseinen matka ei ollut niin huolella suunniteltu kuin tämä, koska lentojen osto tapahtui noin 16 tuntia ennen matkaa lentokentälle ;)

 

Auto

Suunnitelma siitä, millaisella autolla road tripin teemme, on vaihtunut useampaan kertaan. Autoluokan ja autovuokraamon valinnassa kiinnitimme huomiota erityisesti siihen, millaisen auton tarvitsemme, minkä verran minkäkin autoryhmän autot kuluttavat ja mistä mikäkin vuokraamo veloittaa lisäpalveluna. Tiettyä merkkiä ja mallia ei voi varata etukäteen, voi vain esittää toiveen halutusta merkistä ja mallista valitsemasssaan autoryhmässä.

Useampaa autovuokraamoa vertailtuamme päädyimme vuokraamaan auton toukokuun 2012 lopussa Hertziltä. Auto vuokrattiin aiemmin kuin alun perin oli tarkoitus, koska euron kurssi suhteessa dollariin tippui melkoista vauhtia huhti-toukokuun.

Autovuokraamoja vertaillessa kiinnitimme huomiota muutamiin asioihin:
- sama auto voi olla eri autoryhmässä vuokraamosta riippuen
- autovuokraamoista on saatavilla "maksa nyt" tai "maksa paikan päällä" -hinnat erikseen, joista välittämästi maksaminen on edullisempaa (myöhemmin kertomissani hintaesimerkeissä puhun vuokrahetkellä maksettavista hinnoista)
- lisäpalvelut vaihtelevat hinnoiltaan ja sen osalta, mitä on ostettava lisäpalveluna, ja vaihtelu voi olla jopa satoja dollareita vuokraamosta tai vuokrauspisteestä riippuen: esim. lisäkuljettajakustannus
- tarvittava vakuutusturva ei sisälly kokonaishintaan kaikilla vuokraamoilla
- saman vuokraamon eri toimipisteissä voi samoin olla todella suuria eroja (esim. Newarkin lentokenttä vs. Manhattan)
- osavaltioittain autojen vuokrahinnoissa on samoin merkittäviä eroja (Floridassa näyttäisi olevan huomattavasti esim. muuta itärannikkoa huokeampaa)
- myös vuokra-aika vaikuttaa siihen, mikä vuokraamoista voittaa vertailun

Vaikka olimme päättäneet vuokrata auton suoraan autovuokraamosta, emme välittäjäpalvelun tai matkatoimiston kautta, tutkimme myös niiden hintoja (erityisesti eBookers ja soitto Kilroylle), emmekä ainakaan edullisempia hintoja löytäneet (esim. eBookersin -10%-kampanjasta huolimatta) siten, että olisimme voineet olla vakuuttuneita hinnan sisältävän kaiken tarvittavan. Erityisesti lisäkuljettajakustannus jäi usein arvoitukseksi.

Aviksella auton vuokraaminen yli 28 vuorokaudeksi ei ole mahdollista heidän internetsivuillaan. Soitto vuokraamoon paljasti, että matkamme kestoinen vuokraus käsiteltäisiin heillä minileasingina, eikä täten sisältäisi tarvittavia vakuutuksia, ja hinta oli silti korkeampi kuin Hertzillä tai Alamolla. Avis jäi vaihtoehtona siis heti pois.

Autovuokraamo Dollarin hinnat olivat huokeita, mutta epäselväksi jäi, millaiset lisäkustannukset tulisivat maksettavaksi paikan päällä. Halusimme saada selville autokustannukset jo nyt, joten siksi Dollaria ei otettu vaihtoehtona huomioon. Lisäksi suomalaisten matkustajien eri keskustelupalstoille kirjoittama negatiivinen palaute Dollarin autojen kunnosta jätti sen vaihtoehdoista pois. Myös Nationalista löytynyt negatiivinen palaute jätti Nationalin pois vaihtoehtojen  joukosta.

Rikun ystävä suositteli lämpimästi Alamoa. Hänen vuokraukseensa se oli ollut juuri sopiva ja hyvin huokea vaihtoehto, ja jos oma vuokrauksemme olisi ollut lyhyempi, olisi voinut olla, että Alamo olisi ollut meidänkin valintamme. Olimme jo valitsemassa Alamon autovuokraamoksi tähän pidempäänkin varaukseen, koska heidän sivuiltaan oli saatavilla vuokraus 56 vuorokaudeksi ja siihen oli valittavissa Alamo Gold -palvelu sisältäen 3 lisäkuljettajaa ja tankillisen polttoainetta. Alamon puhelinpalvelusta selvisi jopa, että lisäkuljettajia voisi mahdollisesti lisätä Alamon muissa toimipisteissä matkan aikana, eli kaikkien lisäkuljettajien ei tarvitsisi olla paikalla autoa vuokrattaessa (puhelinpalvelussa ei tosin oltu tästä täysin varmoja, vaan tasolla "pitäisi onnistua"). Vakuutusturva Alamolla vaikutti todella kattavalta. Puhelinpalvelusta selvisi, että Alamolla olisi vielä saatavilla noin $5/vuorokausi maksava roadside plus -palvelu, jolla saisi jopa apua renkaanvaihtoon tai polttoaineen loppumiseen.  Hyvältä kuulosti, mutta ainoa pidättelevä tekijä oli hinta: jo Indermediate-ryhmän auto olisi maksanut huhti-toukokuussa hintoja tutkiessamme kaikkineen 2023 euroa ja roadside plus lisäksi, Standard- tai Full-size-ryhmästä puhumattakaan.

Ainoa vuokraamo, johon meillä oli saatavilla alennuskoodi, oli Hertz. Tämä 10 prosentin alennus osoittautuikin varsin hyödylliseksi. Todellinen kiinnostus Hertziin alennuskoodeineen alkoi tulla, kun Alamon hinta nousi noin 50 euroa aiemmin mainitusta ylöspäin ennen kuin olimme ehtineet tehdä varauksen. Kokonaisbudjettia ajatellen 50 euroa on pikkuraha, mutta autokustannus oli jo kokonaisuudessaan niin korkea, että asia kannatti miettiä vielä kerran uudestaan (kuinka paljon maksaa ja mitä rahalla saa). Kun aloimme vertailla lopussa Alamon ja Hertzin välillä, merkittävimmäksi nousivat kaksi asiaa:
- Hertzillä lisäkuljettajasta tarvitsee maksaa paikan päällä vuokraamossa $102/lisäkuljettaja, kun taas Alamolla edullisin tapa saada lisäkuljettaja on Alamo Gold -palvelu, joka maksaisi kyseiselle ajalle 257 euroa (sisältäisi tosin toki myös sen tankillisen polttoainetta), puhumattakaan "normaalihintaisesta" yhdestä lisäkuljettajasta, $559,44! Koska lisäkuljettajakysymys koski autoa vuokratessa yhtä henkilöä, ei merkitystä ollut tässä tapauksessa sillä, että lisäkuljettajia olisi saanut Alamolla kolme, eikä myöskään sillä, että Hertzillä lisäkuljettajia voi lisätä vain autoa vuokrattaessa.
- Hertziltä oli saatavilla edullisemmin Full-size -kokoinen auto kuin Alamolla Intermediate-kokoinen auto Hertziltä saatavan 10 prosentin alennuksen myötä.

Hertzin vuokraus Full-size -kokoisesta autosta (esim. Dodge Avenger, Chevrolet Impala, Chevrolet Malibu, Ford Fusion, Ford Taurus tai Mazda 6) maksoi nyt 1878,91 euroa ja paikan päällä on maksettava tankillinen bensaa (arviolta korkeintaan $80) ja lisäkuljettaja $102. Kokonaisuudessaan tämä on muutaman euron vähemmän kuin Alamolta ei enää tuolloin saatavilla ollut hinta 2023 euroa Intermediate-kokoisesta autosta (esim. Toyota Corolla). Vaikka Hertziltä ei olekaan ilmeisesti saatavilla Alamon kaltaista roadside plus -palvelua, olemme tyytyväisiä tekemäämme vuokraukseen (ainakin toistaiseksi;) - Alamolta vuokraaminen roadside plus -palveluineen olisi tarkoittanut joko ahtaampaa autoa tai 500-600 euroa kalliimpia kustannuksia. Sillä rahalla jo ajelee taksillakin hakemaan bensaa tms., jos sellainen tilanne pääsee käymään... Autotoivomukseksi esitimme Dodge Avengerin, tai ellei sitä ole saatavilla, Chevrolet Malibun tai Chevrolet Impalan. Eihän me nyt japanilaisella autolla Amerikan mantereella ajeta? :)

-------

Idea

It was July - August 2011, when we started seriously talking about this road trip. We both had individually thought about it even before we met in January 2010. As soon as we started searching information about places we were interested in and looking at the map, we realized, that we would need to do the trip not only from coast to coast but coast to coast and back. At the same time we realized it would take at least 7-8 weeks to do this, and that autumn 2012 would be the first possible  time to travel for so long. When we had planned for a while and were ready to book the flights, we decided that the lenght of our trip would be two months: eight weeks on the road and the last days in New York.

Naturally, we have calculated and defined our travel budget from the the first draft. Because of the Euro crisis, the exchange rate for one has needed a lot of updating. Nevertheless, we both agree this road trip is worth every cent.

The route is based on our highlights, the places we are most interested in seeing. Because the US is so large, it's impossible to see even all of the most interesting sights during one road trip. for that reason we have been forced to leave the northest and the southest parts of the US out of this trip.. However, we will certainly have an unforgettable holiday in the US during this autumn!

 

Flights

The first step was to book the flights. After activily following the prices for a few months we booked our flights in March when we noticed a Blue1 offer from Helsinki to Newark. The flights were 543€ per person. Afterwards we've checked the prices and though there have been cheaper flights the difference has been only about ten euros.

Because some of our friends were interested in joining our trip, we also checked the possibilities of flying to one place and then flying back from another. For this purpose Kilroy has very compatible prices.

 

Car

We have reserved a full-size car from Hertz after many changes in the plan what kind of car to hire, and after comparing different car rentals: Alamo, Avis, Dollar, Hertz, and National.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti