9/12/2012

Salemin noitavainoista suunta kohti länttä intiaanien jalanjälkiä kumipyörillä seuraten

Päivä 6 / 8.9.2012 / Boston, MA - Salem, MA - [Mohawk Trail] Deerfield, MA - Greenfield, MA [Poet's Seat Tower] - Bennington, VT - Middleville, NY

Boston teki vaikutuksen, ja voimme molemmat kuvitella viettävämme siellä vielä joskus pidemmänkin aikaa. Tämän matkan tarkoituksena on kuitenkin läpileikkaus Amerikasta, joten oli aika lähteä jälleen tien päälle.

Ensimmäinen pysähdys ei ollut kaukana Bostonista. Menimme käymään Salemissa oppiaksemme vuoden 1692 Salemin noitavainoista. Museossa oli ihan mielenkiintoinen esitys asiasta, mutta olimme ehkä odottaneet enemmän. Noitavaino kertonee ennen kaikkea ihmisen pelosta erilaisuutta, ei niinkään pahuutta, kohtaan.

Ajeltuamme hetken Salemin keskustassa otimme suunnan kohti länttä Interstatea pienempää valtatietä pitkin. Kyseessä oli tie 2, Mohawk Trail, joka osoittautui mainioksi reittivalinnaksi. Valitettavasti jälleen alkoi sataa - onneksi Bostonissa oli ollut hyvä sää baseball-peliä edeltänyttä sadekuuroa lukuunottamatta - joten mikään sateessa otettu kuva ei kerro tarpeeksi niistä mahtavista maisemista, joissa ajoimme.

Saapuessamme Deerfieldin ja Greenfieldin alueelle sade taukosi sopivasti. Olimme etukäteen selvittäneet, että Deerfieldissä olisi mielenkiintoinen Old Country Store, mutta se oli pettymys. Sen sijaan Deerfieldin keskusta, josta alla kuva postitalosta, oli oikein mukavannäköistä.

Deerfieldistä ajoimme muutaman mailin päähän Greenfieldiin, jossa kävimme ihailemassa maisemia Poet's Seat Tower -nimisessä pienessä tornissa mäen harjalla.

Greenfieldissä ja Deerfieldissä opimme, mihin kaikkiin paikkoihin lipun voikaan kiinnittää. Kuten Riku tuolloin totesi, onneksi Suomessa lippua käytetään vain erityistilanteissa.

Ilta Mohawk Traililla piteni, kun pysähdyimme eräässä pienessä kaupassa reitin varrella paljon ajateltua pidempään, ja jäimme juttelemaan kauppiaan kanssa varmaankin reiluksi tunniksi. Lisäksi auton varoitusjärjestelmä huomautti eroista eri renkaiden ilmanpaineissa, joten niiden tasapainottamisessa, ilman että letkussa oli mittaria, olikin puuhaa illan pimeille tunneile. Lopulta renkaiden ilmanpaineet saatiin Vermontin osavaltiossa ollessamme tasapainoon ja pääsimme jatkamaan leirintäalueelle New Yorkin osavaltion puolelle Herkimerin lähelle Middlevilleen. Pystytimme teltan ensi kertaa, ja edessä oli toinen leirintäalueyö. Teltta on oikein mukavankokoinen ja nopea kasata.

Päivä 7 / 9.9.2012 / Middleville, NY - Herkimer, NY - Syracuse, NY - Farmington, NY

Heräsimme hyvin nukutun yön jälkeen joen varrella KOA Herkimer Diamondin leirintäalueella, joka osoittautui todella tasokkaaksi paikaksi yöpyä. Suosittelemme lämpimästi! Siellä(kin) olisi viihtynyt pidempäänkin.

Lähdimme leirintäalueelta ensin Herkimerin keskustaan, jossa teimme jälleen ostoksia Walmartissa - löysimme vihdoinkin mieluisan navigaattorin, TomTomin, eikä Rikun enää tarvitse pelätä navigaattorina tähän asti käytetyn puhelimensa puolesta, kun kaivan kameran esille kesken matkan ;) Lisäksi ostimme pienet radiopuhelimet leirintäalue- ja luontokäyttöön. Ne osoittautuivat todella hyödyllisiksi jo samana iltana leirintäalueella.

Päivän ohjelmana oli jälleen jatkaa kohti länttä, ja pääkäyntikohtena oli Kuuluisat kuppilat -sarjasta tuttu Syracusen Dinosaur BBQ, jossa oli tarjolla loistavaa grilliruokaa mieleenpainuvassa ravintolassa. Tarjoilija piti hyvän huolen meistä koko iltapäivän ajan.

Syötyämme ajelimme vielä jonkin aikaa ympäri Syracusen keskustaa:

Leirintäalueelle oli noin puolentoista tunnin matka, ja ajoimme kohti upeaa auringonlaskua ja leirintäaluetta, jonka olimme valinneet KOA- leirintäalueoppaasta aamulla. Alkuperäisenä suunnitelmana kun oli ollut ajaa koko yö kohti Clevelandia, mutta nyt kun kuskeja toistaiseksi on vain yksi, se ei tietenkään tule kyseeseen.

Ensimmäinen viikko matkaa takana, lähes kahdeksan vielä edessä, ja jo vaikka mitä koettu! Itse vaikutuin ylipäätään New Englandista alueena ja majakkavierailu oli ehdoton kohokohta.

Verrattuna alkuperäiseen suunnitelmaan viivyimme siis Bostonissa kaksi yötä, emmekä jatkaneet New Hampshiren puolelle asti. Ensimmäisellä viikolla osavaltioita ehti kuitenkin tulla kuusi: New Jersey (Garden State), New York (Empire State), Connecticut (Constitution State), Rhode Island (Ocean State), Massachusetts (Bay State) ja Vermont (Green Mountain State). Vajaa 1200 mailia takana ja monta vielä edessä :)